Kolmantena viikonloppuna minä ja Essi lähdimme kohti Ottawaa, Kanadan pääkaupunkia aikomuksenamme viettää viikonloppu tutustuen kaupunkiin. Saimme kyydin eräältä Suomi-Kodin asukkaan omaiselta, joka oli menossa Ottawaan samana viikonloppuna. Ajomatka kesti noin viisi tuntia, mutta kului yllättävän nopeasti. Perillä Ottawassa olimme noin kello neljä iltapäivällä. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Ensitöiksemme etsimme hostellimme nimeltä Ottawa Backbaggers Inn, josta olimme varanneet huoneen edellisenä iltana. Yövyimme kahdeksan hengen huoneessa ja hinta oli vain vaivaiset 24 dollaria yöltä. Hostelli oli oikein viihtyisä ja ihmiset mukavia. Saimme paljon hyviä vinkkejä siitä, mitä Ottawassa kannattaa tehdä.

Koska saavuimme perille lauantaina olivat monet paikat jo sulkeneet ovensa siltä päivältä ja niinpä vietimme ensimmäisen päivän kävelemällä ympäri kaupunkia ottamassa valokuvia ja suunnittelemassa seuraavaa päivää. Ottawa on Torontoon verrattuna pieni kaupunki ja etenkin keskusta on suunniteltu niin, että välimatkat ovat lyhyitä ja kävellen on helppo liikkua. Siellä on paljon vanhoja upeita rakennuksia ja puistoja ja aivan keskustan halki virtaa Ottawa River, joka talvisin muuttuu maailman pisimmäksi luistinradaksi. Kaiken keskellä kohoaa valtava linnaa muistuttava parlamenttitalo, joka lienee Ottawan tunnetuin nähtävyys.

Ottawan parlamenttitalo

Kierreltyämme tarpeeksi tapasimme omaisen, jolta olimme saaneet kyydin ja menimme syömään italialaiseen ravintolaan nimeltä Oregano's. Ruoka oli todella herkullista, mutta ehdoton kohokohta oli jälkiruoaksi tilaamamme suklaakakku, joka koostui suklaamousse ja tiramisu kerroksista. Päivällisen jälkeen olimme niin kylläisiä, että päätimme menää hetkeksi hostelliin lepäämään, mutta puolen tunnin kuluttua olimme taas matkalla kohti Ottawan yöelämää. Löysimme mukavan baarin, jossa viihdyimme pikkutunneille asti. Lopulta kuitenkin päätimme palata hostelliin, sillä edessä oli aikainen herätys huoneiden luovuttamisen vuoksi.

Kirsi ja Essi Ottawassa

Ottawassa oli kovin tutun oloinen klubi!

Seuraavana aamuna lähdimme urakalla tutustumaan Ottawan nähtävyyksiin. Kävimme ensin taidegalleriassa ja sen jälkeen kansallismuseossa. Molemmat olivat kiinnostavia, mutta loppuvaiheessa keskittyminen alkoi hieman herpaantua ja totesimmekin, että olisi ollut parempi jakaa nähtävyydet kahdelle päivälle, sillä museoiden kiertely voi olla uuvuttavaa puuhaa jos sitä tekee koko päivän. Ehdoton suosikkitaideteokseni löytyi taidegallerian pihalta. Se oli valtava hämähäkkipatsas ja koska pelkään hämähäkkejä kuollakseni sain taistella melko pitkään itseni kanssa ennen kuin uskalsin mennä patsaan alle seisomaan valokuvaa varten. Typerältähän se kuulostaa, kun kyseessä oli pelkkä patsas, mutta olen silti todella ylpeä itsestäni, sillä paras tapa voittaa pelkonsa on kohdata neJ Museossa pidin erityisesti salista, jossa esiteltiin alkuperäisasukkaiden kulttuuria sekä alkuperäisasukkaiden perinteisistä tansseista, joita museossa esitettiin kerran tunnissa.

Hamahakkipatsas oli valtava!

Noin kuudelta illalla oli aika lähteä kotiin. Viiden tunnin ajomatka pimeässä oli melko väsyttävä, mutta onneksi pääsimme välillä oikomaan jalkojamme ja syömään herkullisa donitseja kanadalaisessa Tim Horton's donitsikahvilassa. Kyseessä on erittäin suosittu kanadalainen ketju, jossa olen itsekin poikennut jo muutaman kerran. Kaiken kaikkiaan retki oli todella onnistunut ja maltan tuskin odottaa, että pääsen näkemään muita kaupunkeja. Ensi viikonloppuna onkin luvassa matka Niagaran putouksille.